Immun Coeli – Projekt

"...mert a Művészet tanítómestered lesz, ki élni tanít."

headerphoto
  

Tisztelt Látogató!

A jelenkor pedagógusai sokszor küzdenek azzal a problémával, hogy diákjaik nem olvasnak (szépirodalmat), grimaszolva elsétálnak a komolyzenei hangversenyek plakátjai mellett, a múzeumlátogatásokat pedig sok esetben csak az iskolai kirándulások kötelező elemeként tűrik meg.
   Felsőfokú tanulmányaimat a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központban kezdtem ének-zene (egyházzene szakirány), valamint magyar nyelv és irodalom (pedagógiai modul) alapszakon. Már pedagógusjelöltként is aktívan foglalkoztatott a kérdés, miként változtathatnék a fent említett problémán. A válasz magját még középiskolai magyartanárom, Simonfay Krisztina ültette el bennem, aki Pethőné Nagy Csilla módszertanát adaptálva élővé tette számunkra az irodalmat. Hosszú utat jártam be, míg a gimnáziumban elinduló folyamat alma materemben tervvé nőtt. Különböző kurzusok, különböző tanárszemélyiségek alakították ki bennem azt az attitűdöt, amely által kijelölt úton haladva a terv tanári mesterképzésem során beért: az Eötvös Loránd Tudományegyetem kitágította a Szombathelyen megszerzett szaktárgyi tudás metodikai horizontját.
  A művészeteket nemcsak tanítani kell, azok maguk tanítómestereink. Tanulmányaim, pedagógusi és tudományos (kutatási) tevékenységeim során mindig az új utakat keresem. Mivel a művészeti ágak nem betonfallal elszeparált egységek, ezért az irodalom, kép és zene interakciójával élve szeretnék követhető értékeket felmutatni a diákoknak (megvalósítva a 2012-es NAT fejlesztési területeit és nevelési céljait is:

► erkölcsi nevelés,
► nemzeti öntudatra és hazafiasságra nevelés,
► demokráciára nevelés,
► önismeret és társas kultúra fejlesztése,
► családi életre nevelés,
► testi és lelki egészségre nevelés,
► felelősségvállalás másokért és önkéntesség,
► fenntarthatóság és környezettudatosság,
► pályaorientáció,
► médiatudatosságra nevelés,
► a tanulás tanítása
).
   Így jött létre az Immun Coeli [→Művészeti-nevelési tanulmány a (poszt)modern korában], mely nem egyszerűen egy Projekt. Egy új világ, egy inkarnálódott virtuális valóság, mely kezdetben csak az én menedékházam volt. Ám ahogy barátaim kezdték birtokba venni, s öntevékenyen bővíteni az egyszerű birodalmat, egyre több követőre talált a sokdimenzióssá teljesedő képlet (ily módon alakult meg a Program előadásait lebonyolító Interactiv Compania is).
   Az Immun Coeli egyrészt egy Regénykomplexum, mely öt, folyamatosan épülő egységből áll (lásd: ábra). A populáris regiszterű és témájú felépítmény szépirodalmi stílusrétegben született elemeket tartalmaz. Az olvasmányból ezeket kiemelve, más művészeti ágakkal interakcióba hozva kívánom megalapozni a diákok minél szélesebb körű, komplex látásmódját kialakító (művészeti ágak interakciójára épülő) előadásokat [→Irodalmi, képi, zenei interakció mindenkori Lisztektől Lisztekig egy modern auktor vegykonyhájában], iskolai és iskolán kívüli foglalkozásokat – ez a Program. Cél: a tanulók pozitív attitűdváltoztatása a művészeti ágak (műismereti) interakciójának irányába, és a komplex befogadás újdimenziós elsajátítására való nyitottság elérése. Ezáltal pedig az önismeret, s előzőekkel bennfoglaltan a 2012-es Nemzeti Alaptantervben megjelölt kulcskompetenciák komplex művészetpedagógiával történő fejlesztése
(szemléltetésként lásd a publikált kutatásom kulcskompetencia-térképét):
► anyanyelvi kommunikáció,
► idegennyelvi kommunikáció,
► matematikai kompetencia,
► természettudományos és technikai kompetencia,
► digitális kompetencia,
► szociális és állampolgári kompetencia,
► kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia,
esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség (ld. előbb a kulcskompetencia-térképet),
► hatékony és önálló tanulás.

Valamint a fentieken túl (mégis hangsúlyosan) a kreatív alkotás kompetenciájának fejlesztése (a Regénykomplexumhoz kapcsolódóan) a folyamatközpontú (fogalmazás) írástanítás módszertanának adekvát adaptálásával.
  Célként határoztam meg továbbá egy olyan kutatási folyamat megvalósítását, melyben vizsgálom a művészetek (művészeti ágak interakciója, művészetterápia) szerepét a személyiségfejlődésben és -fejlesztésben, az oktatás-nevelés egységében (NAT fejlesztési területek és nevelési célok megvalósítása, kulcskompetenciák fejlesztése komplex műismereten alapuló befogadásesztétikán keresztül - intermediális és interdiszciplináris gondolkodásmód), valamint hatásmechanizmusát a tanulásban és a (virtuális) tanulási környezetben (komplex művészetpedagógiai módszerek és ezekre épülő IKT-lehetőségek). Ez a kutatás adja az Immun Coeli - Projekt neveléselméleti keretét [→A művészeti interakció szerepe a személyiségfejlesztésben, az oktatás-nevelés folyamatában, a tanulásban, hatása a tanulási környezetre]. Tanári szakdolgozatom, majd publikált kutatásom ezen munka első fázisa volt, ahol az oktatás-nevelés, tanulás-tanítás folyamatának kompetenciaközpontú vizsgálatát végeztem két tanított szakom (vagyis ének-zene és magyar irodalom) mint művészeti ágak interakciót alkotó egységeinek keresztmetszetében. Mindezt folytatva jelenleg "Személyiség- és kulcskompetenciafejlesztés virtuális környezetben alkalmazott komplex művészetpedagógiával (tematikus egységek: Mesék és dalok, Versek és dalok, Bánk bán 32 D-ben)" munkacímmel kutatok.
  És végül: miért MITÓZIS? A fogalom jelentése: számtartó sejtosztódás. Szeretném, ha az elméletem a gyakorlatban úgy valósulna meg, s annak "osztódása" úgy menne végbe, mint a mitózis. Az Immun Coeli - Projekt (azon belül pedig a Regénykomplexum és a Program) szakaszainak neve éppen ezért egyezik meg a mitózis fázisaival (Profázis, Prometafázis, Metafázis, Anafázis, Telofázis - Citokinézis). 

Köszönettel tartozom tanáraimnak és mentoraimnak, akik munkájukkal hozzájárultak (bármilyen szinten) a Projekt létrejöttéhez:

Ének-zene
Balázs Árpádné
Hamvas Endréné
Holczerné Szabó Ágnes
Kovács Klára
Langmár Istvánné
Lengyelné Szi-Márton Katalin
Rostetterné Nagy Rita
Varga Endre
 
Magyar nyelv és irodalom
Farkas Ernőné
Keserű Tímea
Simonfay Krisztina
Somogyvári Angéla
 
Zongora és orgona hangszerjáték
Dr. Dominkó István
Dr. Ivanyickaja Irina
Kiss Gyula
Laborfalvi Lászlóné
Rostetter Szilveszter
Virágh András
 
Magánének-hangképzés

Berényi Andrea
Georges Mária
​Kertesi Ingrid
Pitti Katalin
 
Szakdidaktika és diszciplináris tárgyak
Antalné dr. Szabó Ágnes
Dr. Bodnár Gábor
Dr. Czetter Ibolya
Dr. Czibula Katalin
Dr. Erdős Ákos
Fasching Zsuzsanna
Dr. Molnár Gábor Tamás
Dr. Pozsonyiné Falusi Anikó
Salga Imre
Szabó Katalin
Tóth László
 

Immun Coeli – Projekt
MITÓZIS
Projektbemutató és Programindító előadás

(2013. szeptember 6.)
Interjú




https://www.facebook.com/immuncoeliprojekt
 

Az Immun Coeli – Projekt 2019-től a Jókai Stúdió komplex művészeti tevékenységébe integrálva működik tovább!​


A honlapon található reklámokat a szolgáltató helyezi el. Ezek tartalmáért felelősséget nem vállalok!


Ingyenes honlapkészítő

Ez a weboldal a www.oldalunk.hu honlapkészítővel készült. | Adatvédelmi tájékoztató